Showing posts with label memandu. Show all posts
Showing posts with label memandu. Show all posts

Thursday, May 24, 2012

awas penunggang motosikal !!

malam tadi, balik ot agak lewat. seperti biasa, drive berhati-hati. orang rabun silau memang kena hati-hati kalau drive malam. yang aku perasan, kereta malam tadi berdesup-desup lajunya. memang malam-malam orang bawak laju-laju ke? sebabnya, aku tengok belakang kereta aku berderet kereta. dalam sekelip mata, aku jadi kereta last kat belakang sekali. -___-"


lagi satu sebab aku kena berhati-hati adalah disebabkan penunggang motosikal. kenapa? sebab kebanyakan motor malam tadi tak ada lampu belakang. bahaya betul. nampak bayang-bayang je macam benda gerak-gerak. sekali rupanya motor. nasib baik tak langgar.


penunggang motosikal, sila periksa lampu belakang anda ye. kalau duduk bandar, tak kisah lah sebab cahaya terang benderang. ni jalan kampung. nak jumpa lampu jalan pun payah. sudah lah jalan gelap, motor gelap, baju gelap, helmet gelap, kulit pulak tak berapa cerah. -__-"

Tuesday, May 15, 2012

adab ketika memandu

assalamualaikum semua..:)


jom kita bercerita tentang adab memandu. adab memandu yang paling penting, haruslah ikut peraturan jalan raya betul-betul kan. penat cikgu kat sekolah memandu tu ajar. walaupun masa ceramah, memang tak dengar apa yang dia cakap. hihi.


satu lagi adab memandu yang aku belajar dari ayah aku adalah, sentiasa memaafkan orang lain dan sabar. sepanjang aku hidup, tak pernah sekali pun aku dengar ayah aku ni marah pemandu lain. bunyikan hon pun kalau dah nyaris-nyaris nak accident. kalau kita marah pemandu lain, mesti ayah aku cakap,  "kadang-kadang kita pun buat silap, kenapa mesti nak marah orang lain. diorang pun kadang-kadang buat silap juga. tak payah hon-hon. lagi gelabah orang tu nanti." terus tak jadi marah. ^__^


lagi satu yang aku belajar, jangan hon orang yang bawak motor dan basikal. hon tu boleh buat mereka terkejut. tak pasal-pasal terbabas pula. yang ni memang aku sokong. masa aku pergi kerja naik motor dulu, tak suka dengar bunyi hon. terkejut weh. rasa nak gugur jantung.


jadi, sekarang ni aku belajar jadi seperti ayah aku. tenang, sabar dan sentiasa memaafkan semasa memandu.


i love u dad..^__^

Friday, May 11, 2012

payahnya nak parking kereta melintang

assalamualaikum semua..:)




parking kereta melintang macam ni memang susah bagi aku. macam gambar atas ni. siap kena ada orang yang bagi direction nak bagi masuk dalam kotak parking tuh. haruslah ayah aku yang bagi direction tu. yang drive tu siapa? aku? bukan bukan. adik aku tu. 


kalau kotak parking tu lapang, kira 2 kotak tak ada kereta yang park, rasanya boleh lagi masuk kotak tu walaupun lambat. lagi-lagi kalau tengah drive sorang-sorang. gigih wehh nak masukkan kereta dalam kotak tu. -__-"


yang peliknya, masa belajar bawak kereta dulu, dia ajar parking cara ni. rasa senang je kot waktu tu. pusing dua tiga kali. tup tup dah masuk. memang selalunya parking jenis macam ni lah yang akan aku elak. kalau terdesak sangat baru masuk. kehkeh..

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...