Showing posts with label makanan. Show all posts
Showing posts with label makanan. Show all posts

Tuesday, September 9, 2014

mengidam mi siput

Tiba-tiba hari tu terasa teringin sangat nak makan mi siput cicah sambal merah. Perghhh. Terbayang-bayang je sentiasa. Masalahnya pulak, mi siput ni ada dekat johor nun jauh tu.

Mula la tanya bebudak office, kot-kot ada yang nak balik Johor. Boleh la kirim. Tapi sedihh. Time tu juga tak ada yang nak balik Johor. Tak ada yang nak outstation ke Johor. 

Jadi aku pun siap google lagi kot-kot ada yang jual online. Haha. Gigih. Tapi memang malang sebab tak ada pun orang jual online. T__T

Hari Jumaat lepas, lunch hour tu biasalah kan. Rehat lama, maka pergi merayap la jalan-jalan cuci mata. Masuk office semula, tengok ada bungkusan plastik atas meja. Sekali buka...

Tadaaaa...

Mi siput weh!!!! Ya Allah.. Happy sangat.

Ada sorang kawan office jumpa mi siput ni masa dia pergi Halfest last week. Terus dia belikan. Suka sangat rasa. ^___^

Alhamdulillah. Rezeki baby dan ibu dia sekali. Heeee..

Thursday, August 7, 2014

mamee chef ayam soo yummyyyy

 

ni lah mee segera favourite aku sekarang ni.. Even perasa ayam, tapi pedas-pedas gitu. Kena dengan selera. Ni aku makan masa dalam kereta hari raya pertama hari tu. Dah muak kooo tiap rumah makan rendang. Sooo, segarkan tekak dengan mamee chef ayam ni. Baru boleh sambung makan rendang lagi. Heeee..

Wednesday, December 12, 2012

WW - bawak bekal

syabas anis!
bangun pagi buat sarapan sendiri.
well done!


p/s - ahhh. bencik. tadi dah up entry ni pepagi lagi. tapi kenapa tengok balik, entry ni takde! nyampah. dah dua kali jadi cenggini.

Monday, December 3, 2012

makcik mahal vs makcik murah

kemain makcik pun ada makcik mahal dengan makcik murah.
tapi ni bukan nak jual makcik ye rakan-rakan semua.
tak sanggup daku nak jadi mak ayam.
-___-"


ni makcik cashier kedai makan lah ni.
 ada dua orang makcik.
dua-dua tukang kira harga nasik dekat kaunter.


hari tu tapau nasik lauk ayam masak merah seketul, ulam kacang bendi sikit dengan pajri terung seketul
bagi kat makcik murah yang duduk dekat kaunter.
tengah dia kira-kira, tetiba datang makcik lagi sorang terus ambik nasik aku tu, lepas tu dia pulak kira.
bla..bla..bla.. "RM6.20"
makcik dekat kaunter tu buat muka agak terkejut yang menandakan "eh. mahalnya."
tapi dia diam je sebab mungkin makcik mahal tu lebih senior kot.


aku pun bayar lah RM20.
tapi makcik murah tu terus bagi balance RM14.
tapi dia cepat-cepat bagi balance tu, suruh aku simpan cecepat.
dia tak nak makcik mahal tu nampak yang dia caj RM6 sahaja.
hahaha. cayalah makcik.
agaknya kalau makcik murah tu yang kira, mesti tak sampai RM6 pun nasik tu.
sebab hari tu aku beli nasik, lauk ikan keli bakar dengan ulam bendi, baru RM3.80.


maka, lepas ni, aku nak aim makcik murah tu je.
taknak jumpa makcik mahal tu.
haha.



Wednesday, October 24, 2012

penangan zinger double down

happy wednesday semuaaa.. ^__^
dari pagi tadi tak ada mood nak berblog. 
sekarang baru lah terasa mood tu datang.
penangan zinger double down yang baru ku makan tadi mungkin?
haha


gambar? tak sempat nak ambik gambar kot.
dah krook kraaak krook kraaak perut tadi.
haruslah terus ngap tanpa berfikir panjang.



bagi aku, zinger double down tuh sedap.
alaaa..rasa ayam goreng kepsi biasa tu je pun.
tambah dengan cheese...perghhhh.
meletup gitu...
tapiiii.
aku ambik combo, haruslah sekali dengan cheesy wedges kan.
sekarang ni, still aku rasa muak cheese.
 padahal tadi makan tak hingat.
tetiba sekarang terasa nak makan sayur je.
-____-"


Tuesday, October 9, 2012

tak nak makan dekat situ dah!

first time aku makan mee bandung yang tak rupa mee bandung langsung.
selalu kan kuah mee bandung warna merah kan.
ni warna putih-putih cream tu.
bau pulak bau maggi.
sekali rasa...
perghh. sah. rasa kuah maggi.
sekali rasa macam maggi sup. rasa lagi macam maggi kari yang cair gilosss.
haaa. agak-agak rasa apa.?
hahaha.
pelik gila lah dekat tukang masak tu.
tak kan tak tahu masak mee bandung langsung kot?
kalau rasa kurang sedap macam tak cukup perasa tu, boleh lah terima lagi.
ni tak, pakai perasa maggi.
masak sendiri dekat rumah boleh lah setakat nak pakai perasa maggi kot.
ni kedai makan tu.
mintak mee sup pun, tak ada nya orang pakai serbuk perasa maggi sup tu.
memang kompem, tak kan jejak ke situ lagi.


kedai tu dekat tanjung karang.
daripada tanjung karang nak ke sekinchan tu, dia selepas jambatan tanjung karang tu.
ada tulis char kuew tiaw penang sebesar alam.
hahaha. sebab char kuew tiaw tu la kitorang tergoda nak makan.
tapi tak sedap jugak.
-______-"

Wednesday, October 3, 2012

WW - gula-gula kapas

 sesekali layan gula-gula kapas ni best jugak kan. ^___^

Wednesday, September 26, 2012

favourite forever : mee sizzling

alhamdulillah. kenyang sudah melantak sepinggan mee sizzling lunch tadi. korang lunch apa hari ni? disebabkan lunch tadi dah makan sedikit berat, maka dinner nanti kena makan sikit-sikit sahaja lah nampaknya. 


mee sizzling memang dah jadi feberet selamanya tau. yummy. sejak tahu sungai besar ni ada kedai makan yang serve mee sizzling ni, memang ulang alik lah aku ke sana. tapi jauh sikit lah dari office. kalau lah sebelah office je, kompem makan hari-hari sampai muntah. tapi aku mesti akan mintak mee atau kuew tiaw. sebab tekak ni tak boleh telan yee mee. kompem kepala pusing.


entri ni cuma kata-kata je. tiada gambar sebab malas ambik gambar. tahu nak melantak je tadi. haha.


p/s : cerita lovers of haeundae dah ada episod 12 dengan 13 la..yeayyy.. tengah loading ni. ^__^

Friday, July 13, 2012

buat cheesy wedges

 bungkusan? apa saje lah yang di beli ni kan. ish ish ish.

 ha... ni lah barang nya.  serbuk cheese untuk cheesy wedges.

 ni nacho cheese. kalau ikut cara dia, 1 bahagian cheese + 2 bahagian air panas.
tapi cair sangat la. kena 1 bahagian cheese + 1 bahagian air panas. ngam-ngam je sedapnya.

 mengancam tak warna dia.? sedap sangat ni. nak kata rasa dia sebijik macam kfc tu tak ada lah. tapi seriously, sangat sedap sampai menjilat jari. ini tak tipu tau. ^__^

ni aku gigih buat wedges tu sendiri. kentang tu potong-potong. lepas tu rebus bagi lembut. lepastu salut dengan serbuk kari, baru goreng. yummyy!!

Friday, June 29, 2012

rojak limau bali


ni lah dia rojak limau bali. kitorang 1 family, kalau ada limau bali, suka buat rojak macam ni. lebih yummyy. lagi-lagi kalau pedas. perghhhh. menangis rasanya.


caranya tak susah pun. belacan + cili api + gula + air sikit. dapat lah kuah dia. ^__^

Wednesday, June 20, 2012

aduh! sedapnya ikan patin masak tempoyak



sekarang ni tengah lapar. dah nak tengah hari dah kan. harus lah perut berbunyi-bunyi je. kesian kau perut. dan sekarang ni teringin nak makan ikan patin masak tempoyak. sedapnya lahhh. gambar tu makan minggu minggu lepas kalau tak silap.

Wednesday, May 23, 2012

bekalan dikala OT



inilah dia stok bekalan untuk OT malam ni. ahhhhh. OT lagi. minggu ni banyak pula kerjanya. sekali datang, "hambekkk kau.."  pening kepala mengira. penat tangan menulis. sorang pulak dekat office..


geram tengok air tu. mintak air kurang manis. dapat yang manis juga. roti dan jajan tu je lah untuk alas perut. kenapa tak beli nasi? sebab dah tau mak mesti dah masak nasi dekat rumah. kena lah makan nasi kat rumah.

Monday, May 21, 2012

masak kuah yong tau fu



tada....ni lah dia yong tau fu buat sendiri. tengok blogger yui buat, teringin jugak nak buat. resepi senang je pulak tu.. thanks yui kongsi resepi. boleh tahan jugak rasanya. licin terus. tapi rasanya macam ada yang kurang. first time buat kan. ^__^


bahannya cuma,:


1. cili kering
2. belacan
3. gula melaka
4. tepung jagung
4. garam, gula (kalau kurang manis), ajinamoto

cara :

1. blend cili kering + belacan
2. didihkan air dalam periuk. masukkan gula melaka.
3. bila gula melaka cair, masukkan cili kering dan belacan yang dah blend tadi.
4. masukkan tepung jagung untuk bagi pekat.
5. bubuh bahan garam, gula, ajinamoto secukup rasa.


simple kan resepi dia. lepas ni boleh buat lagi. ^__^

Friday, May 4, 2012

menu diet untuk breakfast?

salam jumaat semua..:)


breakfast apa pagi ni? pagi ni aku cuma breakfast kismis dan air mineral. macam orang diet je kan? diet kah? oh..tidak sama sekali. muka ni nak diet? tak ada makna lah. dah la pantang nampak makanan. terus ngap ngap ngap sampai "erkkk"..sedawa..


disebabkan tahap kemalasan nak pergi beli breakfast, maka ngap aja lah apa yang ada kan. kalau kismis tu sampai berpuluh-puluh ketul masuk dalam perut, mahunya tak kenyang. -__-"  lunch nanti baru pergi jalan-jalan cari makan.


siapa-siapa yang cuti esok, mesti bergumbira je kan hari ni. mood ceria je..pagi ni bangun pagi mood baik je. sebab esok cuti. ^__^

Thursday, May 3, 2012

enaknya kismis

assalamualaikum semua..:)


kismis. siapa yang tak kenal kismis, boleh google ye. copp..ada ke orang yang tak tahu kismis tu macam mana ek? -___-"  kismis ni sedap kan. kalau makan memang payah je rasa nak berhenti. asyik nak makan, makan dan makan lagi.


sekarang ni pun still tengah mengunyah kismis lagi. ^___^

Monday, April 23, 2012

lunch hari ini : kenyang tapi tak puas

assalamualaikum semua :)


pagi tadi sangat teringin nak makan ikan patin masak tempoyak. ni semua sebab tertengok gambar ikan patin masak tempoyak. terus otak fikir nak makan lauk tu untuk lunch hari ni. sanggup tu redah panas terik mentari semata-mata nak beli nasi berlauk ikan patin masak tempoyak.


tapi sampai je kat kedai yang selalu ada lauk ikan patin masak tempoyak tu, tiba-tiba lauk tu tak ada. kenapa. kenapa mesti hari ni yang tak ada lauk tu. kenapa bukan hari lain. kecewa. rasa macam tak jadi nak lunch je. dah la memang jarang sangat ada semangat nak keluar beli lunch ni. memandangkan dah sampai kedai tu, terpaksalah beli je lauk lain. T__T


untuk pipie yang ada dekat pahang sekarang ni, : nak ikan patin masak tempoyak!!!

Wednesday, April 18, 2012

sate hut tanjung karang besar gedabak

assalamualaikum readers..:)


minggu lepas, terasa teringin sangat nak menikmati sate.
nak buat sendiri, memang malas lah kan.
lecehh kalau nak buat sikit-sikit ni.


so, bila teringin nak makan sate, kitorang akan terjah sate hut dekat tanjung karang.
sebab sate kat situ besar gedabakkk kot.
 ada jugak yang kecik, tapi tak best lah kan.
tak special. kat tempat lain pun belambak sate kecik-kecik.


 

kitorang order 20 cucuk untuk 5 orang makan.
tanpa order makanan lain.
inilah dinner kami.
tu pun sampai tak larat wehh nak makan.
 aku mampu telan 4 cucuk je.
mak aku lagi lah, secucuk je.
 
 

saiz sate hut versi besar.
secucuk RM1.30.



perlu ke letak ini?
-__-"


sekarang ni aku betul-betul jatuh cinta dengan warna biru..
rasa cantik pulak warna biru ni.



Monday, April 16, 2012

kacang kuda dan angin


nih sarapan pagi hari apa ntah.
minggu lepas kalau tak silap.
lupa sudah. almaklumlah, dah memang diri ni seorang pelupa.
-___-"
siap bawak bekal pergi pejabat lagi.


kacang kuda rebus ni memang sedap.
cuma masalahnya, bila makan, memang angin satu badan.
bukan angin satu badan sebab perasaan marah tu tau.
ni angin yang berkumpul dalam badan yang menyebabkan ketidak selesaan.
boleh jugak menyebabkan sakit kepala.


kenapa makanan yang sedap-sedap ni berangin ek.
sudah la aku ni memang tak tahan angin-angin ni.
-___-"

Wednesday, March 28, 2012

mee udang poktek


inilah dia mee udang poktek.
dekat pantai bm, sungai besar.
ni first time try nih.


mangkuk dia bukan main lagi besar.
dah gaya besen dah.
ada ketam sekor.
ada udang besar 2 ekor.
ni spesis udang yang mahal tu tau.
ada ikan kembung 2 ekor.
ada sotong jugak.
sebab sotong dia comel-comel je, maka banyak la dia letak.


kitorang kongsi 3 orang nak makan benda nih.
memang nasib baik beli semangkuk je.
kalau tak, sape nak habiskan?


harga? = RM17.

kerabu mangga pedas


ini memang kerabu mangga favourite sangat.
lagi-lagi kalau kaw kaw punya pedas.
memang mengalir air mata punyalah.


selalu jarang buat makan dengan nasi.
ratah je.
simpan dalam peti ais,
makan time petang-petang.
yummmyyy...

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...