Thursday, August 23, 2012

tradisi "monjong" makanan di pagi raya

antara bungkusan makanan untuk dimonjong di pagi raya hari tu.


tradisi ni dari aku kecik-kecik lagi dah aku tengok. kalau dulu-dulu, siap bagi pakai talam tau. kalau orang bagi kita, kita tukar bagi makanan kita dekat orang. sekarang ni, tak ada dah bertalam-talam. semua pakai plastik je. ^___^


kalau dulu-dulu, kompem semua "monjong" pagi raya. tapi sekarang tak dah. ada yang beberapa hari sebelum raya. ada yang sehari sebelum raya. ada yang pagi raya. kitorang tetap buat pagi raya. sebab baru malam raya masaknya. haha. dan sate! sate tu bakar pagi raya kot. tiap tahun bangun pukul 4 pagi semata-mata nak bakar sate. kira macam makanan tradisi dari rumah kitorang adalah sate. ^__^


disebabkan rumah sedara mara ramai yang sekampung je, harus lah banyak rumah yang nak di "monjong" kan. nak dekat 20 bijik rumah jugak rasanya. nak dekat pukul 7 pagi macam tu, mula lah aktiviti hon mengehon rumah orang. tapi kali ni 2 orang adik aku yang buat kerja menghantar makanan ni.

11 comments:

syakirah izwanie said...

Selamat Hari Rayaaaa :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

nape tak monjong ke umh yui??hihi

.::: Princess MOMOY :::. said...

ooo
tak tau pula ia disebut monjong
tau hantar jer

baby lydia said...

salam kenal n dya follower sini iyer..

Masya said...

wahh sedappnya monjong satay, kami sekarang seminggu nak raya dah monjong, kalau pg raya baru nak buat .. alamatnya kene tgl baraan hihihihihi ....

Tihara said...

akak dulu selalu tukar2 dengan jiran dekat2 je..sekarang tak dah..tp sonok gi rasa juadah masakan makcik2 jiran..seronoklah monjong ni macam meriah kan..sate plak tu..mmm dapp :)

Uncle Jonni said...

wah sate...

tmpt aku seminggu sblm raya ramai dah mula monjong dah... mmg hari2 le buka mkn ketupat segera... huhuhuhuhuhu

lia said...

Sate tu.... Perghhh tbaek la....

Nurul Husna Mohd Hassan said...

akak jawa tapi akak tak tahu monjong tu ape. mangan, medang akak tahu. hehe

Puan Ira said...

tradisi yg best..pasni monjong rumah ira pulak..hahaha

MizzTina said...

nape x anta kt umah akak??

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...