Monday, October 3, 2011

orang indon yang cuba menipu

kisah ini terjadi dekat family aku sendiri. sekarang ni, ayah aku tengah besarkan sikit rumah. nak tambah bilik, beranda dengan garaj kereta. so, disebabkan dekat kampung aku tu tak ada tukang lain, ayah aku pun upah la orang indon ni. tanya harga, tak nak bagi tau. geram betul. tapi tak apa lah, suruh jugak buat.

buat masa ni, ayah aku upah orang indon ni untuk buat beam dengan tegakkan tiang je. dia tengah buat tu, ayah aku paksa jugak dia bagi tau, berapa upahnya. ye la, nak jugak tau. kang tak cukup duit, naya je. sekali dia kata upah, RM5000. dia kira RM17 sekaki. bapak mahal. sebab kalau harga biasa untuk buat beam, dalam RM4 - RM5 sekaki. cuba kira betapa bezanya harga tu.

ayah aku yang dah rasa indon tu cuba menipu, maka ayah aku terus bantai. nasib baik ayah aku memang dah biasa dengan harga-harga kontrak rumah ni. upah buat rumah biasa sekaki persegi RM15. logik ke kalau buat beam je sampai RM17. memang hangin je. kita punya lah buat baik, bagi makan, minum apa semua. dia nak makan kita pulak.

last sekali, ayah aku cakap, RM4.50 sekaki. kalau nak buat. tak nak tak payah buat. tinggal je. ha..terima jugak. nampak sangat harga tu memang harga biasa. kalau harga tu murah sangat, mesti dia tak sanggup nak buat.


so, dekat siapa-siapa nak buat rumah tu, hati-hati lah dengan upah yang melampau-lampau sekarang ni. bukan senang kita nak cari duit. 

3 comments:

ziraziz said...

hhmmm mcm2 hal la diorang ni...

meh amek award:
http://zira-aziz.blogspot.com/2011/10/versatile-blogger-award.html

Dhinai said...

Pelik ye....mengapa bila kita nak buat rumah mesti nak upahkan pada orang indon...ngapa tak upah pada myanmar ke,nepal ke,bangla ke atau pakistan jual carpet tu..boleh bayar bulan bulan...heheheheheh...!

nur anis said...

dhinai : sebabnya, dari apa yang saya tengok, indon lebih rajin daripada bangla. huhu

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...