Thursday, September 30, 2010

post beremosi : kenapa orang memilih kerja?

kenapa ada di antara rakyat kita suka sangat bertukar-tukar kerja. kalau baru mula-mula nak mengenal alam pekerjaan masih tidak mengapa. kerana mereka mahu mencari pekerjaan yang betul-betul sesuai. tapi kalau dah beranak bini, tapi nak jugak tukar-tukar kerja susahlah.

aku minta maaf jika ada yang terasa. aku cuma geram kalau mereka berhenti kerja sebab alasan yang tak munasabah. gaji sikit. tak larat lah. kalau berpendidikan tak apa. ni kalau setakat belajar tingkatan 3 je, kenapa nak memilih. gaji seribu lebih tu kira banyak jugak apa. bukan bujang lagi pun. anak dah dua tiga. yang tanggung makan minum mak bapak mertua.

mak bapak mertua pulak dah la bukan orang senang. kerja kampung sahaja. kasihan tengok mereka. orang lain yang sibuk carikan kerja. isikan borang. tapi diri sendiri? ayah aku dulu mula kerja dengan gaji rm250 sebulan. ini memang kenyataan. berkat bersabar, sampai sekarang masih mampu besarkan anak-anak sampai berjaya.

post kali ini agak beremosi. bukan apa, kejadian ini jadi disekililing aku sahaja. bukan sorang. tapi lebih. cuma tak sanggup tengok orang lain yang kena mencari rezeki.

2 comments:

Sophon said...

Anis mesti sindir sape sape nih..

Kalau saya, saya buat dua kerja dalam satu masa. Kalau bosan kerja pertama, boleh hilangkan bosan dengan kerja kedua.

Encik Tikus said...

memang beremosi. takut gua baca o.O

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...