Monday, May 21, 2012

masak kuah yong tau fu



tada....ni lah dia yong tau fu buat sendiri. tengok blogger yui buat, teringin jugak nak buat. resepi senang je pulak tu.. thanks yui kongsi resepi. boleh tahan jugak rasanya. licin terus. tapi rasanya macam ada yang kurang. first time buat kan. ^__^


bahannya cuma,:


1. cili kering
2. belacan
3. gula melaka
4. tepung jagung
4. garam, gula (kalau kurang manis), ajinamoto

cara :

1. blend cili kering + belacan
2. didihkan air dalam periuk. masukkan gula melaka.
3. bila gula melaka cair, masukkan cili kering dan belacan yang dah blend tadi.
4. masukkan tepung jagung untuk bagi pekat.
5. bubuh bahan garam, gula, ajinamoto secukup rasa.


simple kan resepi dia. lepas ni boleh buat lagi. ^__^

17 comments:

CIK MAY said...

wah..pandai2..boleh buat ni..hehe...tp ade belacan ek..klu tak letak boleh?sedap x?

nur anis said...

@CIK MAY

saya pun tak pasti lah sedap ke tak kalau tak letak belacan..sebab saya ni memang suka belacan..hehe...cuba lah dulu..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

waa anis dah buat dah, saya tak buat2 lagi kuah ni. hihi.

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah2..dah try ea..kurg cmne tu dear??hhi..

are_lin@yu said...

wahh cepatnya mncuba..trngin lak..antar mai sikit..hehe

aizamia3 said...

sedapnya kalau dapat.. hikhikhik..

nur anis said...

@Nurul Husna Mohd Hassan

hihi..saya memang suka yong tau fu ni..tu yaang laju je buat...

nur anis said...

@nuyui a.k.a miss YUI

huhu..kurang bahan perasa dia rasanya..hihi

nur anis said...

@are_lin@yu

hihi..selamat kat perut semua..

nur anis said...

@aizamia3

huhu..boleh lah cuba..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

rupa kuah die memang ada... tapi rasenye lak xtau la cm ne kn.. sedap ke tak.. haha

Azee Hana said...

azee balik sila lah buat ye....

Masya said...

saya baru nak cuba hujung minggu ni.. anis dah buat.. nyum².. macam sedapp jer...

norhidana said...

mcm senang je kan... tp ntah bile dpt bt sndiri... al maklum mls kan akak nih

IntaNBerliaN said...

akak nk buat gaak.. tp lum buat lagi..hihii

fieda said...

buat sendiri lagi puas ati kan..

alyn adnan said...

wahhh.. nampak seedapp je..

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...