Wednesday, March 21, 2012

hala tuju selepas SPM

result spm dah keluar.
kepada yang berjaya, tahniah.
kepada yang tak berjaya, tak apa.
tutup buku lama, bukak buku baru.


jadi, kemana hala tuju selepas spm ni?


pertama sekali, lihat keputusan spm anda.
cuba lihat dan search kelayakan yang anda ada untuk memohon sesuatu bidang ataupun tempat belajar.
untuk memohon sesuatu bidang, berapa kredit yang diperlukan.
apa kelayakan yang mereka inginkan.
cuba bandingkan dengan keputusan anda.


kedua, pilih bidang yang betul.
kenali minat dan kecenderungan anda sendiri.
pemilihan bidang ini satu jalan untuk masa depan anda.
lihat juga peluang kerjaya untuk bidang tersebut.
adakah peluang kerjaya yang cerah ataupun sudah ada lambakan siswazah yang menganggur menunggu peluang pekerjaan di dalam bidang tersebut?


ketiga, bawa berbincang.
berbincanglah dengan mak ayah dan adik beradik.
jika ada kenalan yang mempunyai pengalaman dalam bidang yang ingin anda pilih, itu lebih baik.
malu bertanya, sesat jalan.


update yang keempat, daripada kazman/sue.
teruskan semangat menimba ilmu walau dimana sahaja.
bila diri dah tekad nak sambung belajar,
teruskan semangat dan usaha.
jangan terlalu gembira dengan kecemerlangan sekarang.
tak semestinya bila hebat spm, anda akan terus berjaya di menara gading.
tiada usaha, tiada kejayaan.


p/s : apa pun, jangan lupa isi dan kemaskini borang upu dan borang-borang permohonan untuk sambung belajar ye.

10 comments:

mizzkechique said...

akak amik tingkatan 6, dlm ms sama dpt offer civil eng, tp x amik.. huhuhu

nur anis said...

@mizzkechique setiap orang ada jalan sendiri kan untuk berjaya..:)

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu.. pemilihan bidang yg betoi tu sgt penting...

Mama Ema said...

betul tu.jangan kecewa di masa depan

Kazman / Sue said...

dan yang ke empat : teruskan semangat untuk menimba ilmu sejauh mana pun....

anisalya said...

jangan tersalah pilih. nanti menyesal pulak.

nur anis said...

@IntaNBerliaN

tu lah kan kak..takut menyesal pula nanti..

nur anis said...

@Mama Ema

kecewa di masa depan memang bahaya...

nur anis said...

@Kazman / Sue

betul-betul..:) boleh tambah ni..

nur anis said...

@anisalya

yup...susah bila kita kena kerja sepanjang hayat dengan benda yang kita tak suka..

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...