Saturday, September 22, 2012

ikan puyu bertabur atas jalan

morning semua. haaa... ni meh sini nak cerita. (eh, dah gaya macam nenek-nenek nak bercerita kat cucu-cucu pulak.).  sekarang ni kan musim hujan kan. malam-malam je hujan lebat sungguh. bangun pagi, tengok laman, banjir kot. hari ni cilok kereta abah bawak pergi kerja. istilah cilok digunakan, sebab tak mintak izin abah. haha. kereta aku keliling penuh air kot. aku sayang kasut wooo. takmo kena masuk air. -___-"


eh? mana cerita si ikan puyu? -___-"  cerita ikan puyu ni, cerita sabtu lepas. seeee. minggu lepas punya cerita aku simpan buat pekasam. (sedapnyaaaa ikan pekasam. lama betul tak makan.) tengah mak abah kemas laman yang banjir kat rumah tu. tetiba nampak ikan puyu melompat-lompat atas jalan. memula 3 ekor. gomok-gomok kooo. tak lama lepas tu ada sekor lagi. tak lama lagi, ada 3 ekor lagi. weee.. total 7 ekor semuanya.


haaa. ni yang last 3 ekor tu. gemoksss. siap ada telur lagi.


sebenarnya, kawasan rumah aku ni banyak parit. keliling ada parit. cuma keliling rumah aku ni parit kecik-kecik je la.. memang tak pernah ada ikan. air pun kadang-kadang tak ada dalam parit tu. tapi sebab hujan lebat masa tu, mungkin ikan dari parit besar dah terlepas. ikan puyu ni kan kalau melompat, perghh..tinggi jugak kot. tu bila dia masuk parit kecik, dia boleh melompat sampai atas jalan tu. rezeki kitorang dapat makan ikan puyu gemoks gemoks. 


pagi tadi banjir lagi laman kitorang. terjenguk jenguk jugak atas jalan. kot kot ada lagi ikan puyu terlepas. tapi malangnya, tak ada pulak. -___-"


p/s : ikan-ikan ni tak hanyir tau. sebab mak kata, ikan bendang ni memang tak hanyir. pernah beli kat kedai, perghhh.. hanyir gilosss.

29 comments:

cikeyrah said...

Sedap ker ikan puyu? dulu kat umah arwah nenek kite kat kg, ade ikan puyu dalam parit.

MizzTina said...

akak pggl ikan betik.. hehehe

Masya said...

ikan puyu ni baguskan bela, org tua kata dia tak tidur .. kalau bela dalam rumah baik...

Kakzakie said...

Teringin kakak nak rasa ikan puyu. Tak pernah lagi makan nie. Ada org kata bagus bela ikan nie sebab tahan lasak.

yoon da-hyun said...

ikan puyu di masak apa yea ??????

Nurul Husna Mohd Hassan said...

akak tak pernah makan ikan puyu tapi kalau goreng sodap ni :)

Cik Puan Izan❤ said...

sedapnyaaa...rezeki rezeki...

Lyaa Suriany said...

kite suka makan ikan puyuuuu

Sanji Ngatmi said...

suka ikan puyu .. senang nak bela buat lauk ..

hazwan hairy said...

xsuka ikan ni..haha

izan mama mia said...

ikut puyu nie mistik sikit,..org lama2 dok kata..dulu pernah bela..memang ikan ni suka melompat...bayangkan..dari akurium(letak kat car park)..dia g terjun masuk longkang..huuhuhu

baby comel said...

1st time tengok puyu..

Che Rosliza Che mat said...

Sis suka makan ikan puyu nie...goreng garing2 sedap giler hihihi

HeNRieTTa JoSe said...

Wah...xyah ngail....bestnye....

Psss....thanks for the follow....ill follow u back....

Pssss....bleh x, anis senaraikan utk rietta semua series....hehehe....maaaf ganggu....

Nora Karim said...

ikan puyu ni sedap masak apa? saya tak pernah mkn... tapi nampak gemok2 tu macam sedap pulak.. hahah

Haryati Faizal said...

beshnye...lama tak makan ikan puyu, sepat....dulu masa kecik2 klu pas musim menuai mesti banyak ikan...

zOeY zAu YaH said...

ikan ni mmg lompat tggi kan.saya x berani dgn ikn ni sbb terbaca kes bdk nganga mulut dia lompat msuk sampai ke kerongkong..fobia trus haha..

adyna said...

A'AH MINGGU LEPAS HUJAN LEBAT..

AKAK LAK SEMALAM ANGIN KUAT ARIAL JATUH HEHEH

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ikan puyu buat pekasam sedap tu hehehe

haz said...

wahh.. xtaw plak ikn puyu ni boleh melompat. hihi sedap ea mkn? haz x pernh merasa lg.. >.<

Mishter Izwän said...

hdup lg tak tuh. boleh buat halau toyol. bak kate2 org tua dulu. puyu boleh takut kan toyol . hahaa

IntaNBerliaN said...

wah bertuahnya dpt mkn ikan puyu gemks2.. menyerah diri ikan tu kat anis.. hihii

Atiqah Wadiah said...

x pernah mkn lg ikan puyu..huhu

norhidana said...

alamak,... sedapnyer dik, kt umah akak kt kg ada abah akak bela ikan puyu nih tp kata dia bt jaga umah hehehe... yelah org tua2 selalu ckp ikan ni penghalang kalu ada org nk sihirkan kuarga kite...

nuyui a.k.a miss YUI said...

hihi,elok ni dibela.

♥ wawawawa ♥ said...

hahaha untung!

ayut said...

1st time gak tgk ikan puyu...gini upe ye..masak ap la agk ye puyu ni yerk.hihi :)

Tihara said...

bestnye bela ni...buh dalam akuarium :)

♥ sitifarhana ♥ said...

wahh..ikan puyu..teringat zmn kecik2 pancing ikan ni dulu..pastu bakar,dan makan dgn kwn2..hehehe

..klik klik..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...